تاریخچه کارت ویزیت؛ روشی تبلیغاتی کوچک اما موثر!

 کارت ویزیت جزء ابتدایی ترین لوازم تبلیغاتی برای فرد یا شرکت محسوب می شود که به راحتی و با یک نگاه می تواند نوع خدمات و ویژگی های منحصربفرد خدمات را معرفی نماید اما سوالی که در این بین مطرح می شود تاریخچه کارت‌های ویزیت است که امروز امیسا قصد دارد تا به آن بپردازد. پس پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید.

تاریخچه کارت ویزیت؛ روشی تبلیغاتی کوچک اما موثر!

کارت ویزیت چیست؟

کارت ویزیت کاغذ کوچکی است حاوی شماره تماس و مشخصات شما، که برای برقراری ارتباط با مصرف کننده و یا مشتری ارائه می‌شود.

کارتی با اطلاعات کسب و کار فرد یا شرکت است که جهت معرفی رسمی شرکت یا فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.


این مطلب را از دست ندهید: کارت ویزیت هوشمند تولید شد


به طور معمول در کارت ویزیت از نام و نام خانوادگی، نام شرکت و آرم شرکت به همراه نشانی و اطلاعات تماس استفاده می‌گردد.

کارت ویزیت چندین خواستگاه متفاوت دارد که در طول سال‌های متوالی، ظهور تکنولوژی‌های پیشرفته چاپ، آن را به جایی رسانده که امروز هست.

تاریخچه کارت ویزیت؛ روشی تبلیغاتی کوچک اما موثر!

تاریخچه پیدایش کارت ویزیت

برخی پیدایش صنعت چاپ و تبلیغات را به غرب نسبت می‌دهند.

اما اگر بخواهیم به مستندات موجود رجوع کنیم، کشور چین در صنعت چاپ و تبلیغات پیشگام بوده است.

در ایران ظهور چاپخانه و شروع کار‌های چاپی و تبلیغاتی به حدود صد سال پیش بر می‌گردد. برخی دیگر نیز شروع آن را از دوران مغول می‌دانند.

با این حال ظهور چاپ و تبلیغات به شکل مدرن امروزی به دوران قاجار باز می‌گردد.


بیشتر بدانید: یک “کارت ویزیت” خوب چه ویژگی هایی دارد؟


کارت‌های ویزیت به عنوان کارت‌های بازرگانی برای اولین بار در انگلستان شناخته شد و رواج یافت.

این نوع کارت‌ها بیشتر مورد استفاده و استقبال تاجران و بازرگانان واقع گردید و بر روی آن‌ها نقشه و یا به عبارتی کروکی مکان مورد نظر را هم قرار می‌دادند.

به همین دلیل بیشتر به صورت کارت راهنما به کار می‌رفت. بازرگانان از طریق این نقشه به سمت فروشگاه مورد نظر هدایت می‌شدند.

در چاپ این نوع کارت ویزیت از روش حکاکی روی صفحات نازک مس استفاده می‌کردند.


دانلود کنید: تصاویر وکتور کارت ویزیت فانتزی


بعد از مدتی با ظهور روش لیتوگرافی رنگی، کارت‌های تجاری نیز به صورت رنگی به چاپ رسیدند.

تاریخچه کارت ویزیت؛ روشی تبلیغاتی کوچک اما موثر!

کارت ویزیت در آمریکا در قرن ۱۸ میلادی رواج یافت.

در این زمان طرح روی کارت‌ها فقط به یک طراحی، نقاشی ساده و مشخصات شخص ختم می‌شد.

پس از حدود یکصد سال کارت‌های بازرگانی تک رنگ رواج یافتند.


این مطلب را از دست ندهید: کارت ویزیت آدم های مشهور


در این دوران از ابعاد هفت در چهار اینچ برای چاپ استفاده می‌کردند.

با وجود رشد و گسترش حرفه‌های مختلف و در پی آن نیاز به کارت ویزیت‌هایی با رنگ و طرح مختلف، لیتوگرافی چند رنگ به عنوان اصلی‌ترین روش در چاپ به کار گرفته شد.

بدلیل محدود بودن تصاویر رنگی در آن زمان، مردم این کارت‌های تجاری را به صورت کلکسیون جمع آوری می‌کردند.


دانلود کنید: کارت ویزیت فارسی طراحی کنید


کارت ویزیت‌ها معمولا مستطیل شکل و در اندازه‌ای حدود ۸.۵ در ۴.۵ سانتیمتر هستند که در جنس‌های مختلف به چاپ می‌رسند. البته در حال حاضر خلاقیت فراوانی در طراحی و چاپ کارت ویزیت صورت گرفته و از مستطیل شکل به اشکال مختلفی تبدیل شده اند.

تاریخچه کارت ویزیت؛ روشی تبلیغاتی کوچک اما موثر!

در هرکشوری کارت ویزیت‌ها با ابعاد گوناگونی به چاپ میرسند.

با توجه به اینکه فضای کارت ویزیت به عنوان یک روش تبلیغاتی سریع و ساده، محدود می‌باشد، بهتر است از هر دو سمت آن استفاده بهینه‌ای صورت گیرد.

از همین رو پیشنهاد می‌کنیم در یک سمت کارت ویزیت لوگو به همراه مختصری توضیح در خصوص کسب و کارتان درج کرده و در پشت آن اطلاعات بیشتری از قبیل: آدرس، تلفن، ایمیل و … قرار دهید.


این مطلب را از دست ندهید: کارت‌های ویزیت زیبایی که بسیار مبتکرانه طراحی شده‌اند


در گذشته همه اطلاعات در یک سمت کارت‌ها قرار داده می‌شد، اما امروزه از فضای هر دو سمت آن به صورت کامل استفاده بهتری می‌شود.

به عنوان مثال چنانچه شما مخاطب و مشتریانی از کشوری دیگر دارید، می‌توانید اطلاعات خود را با زبان آن‌ها در سمت دیگر کارت ویزیت خود چاپ کنید تا اثرگذاری آن را افزایش دهید.

گفتنی است روش‌های مختلفی برای ارائه کارت ویزیت وجود دارد، از ارائه به صورت رو در رو تا منگنه کردن به فاکتور، برگ خرید، بروشور و قرار دادن در کنار محصول خریده شده است.

شما باید بدانید که چگونه از این روش تبلیغاتی کوچک بیشترین بهره را ببرید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *